Ook Vroomshoop viert Halloween

VROOMSHOOP - Je ontkomt er tegenwoordig niet meer aan: Halloween. Wat vroeger nog een klein feestje voor de echte liefhebbers en griezelfans was, groeit in rap tempo uit tot een breed gevierd feest.  De groeiende populariteit van het feest lijkt een gelukkige samenloop van omstandigheden: de timing is perfect en het sluit aan bij de moderne tijd. Het valt namelijk op het juiste moment in een jaar. 

Het is herfst, mensen hebben al weer twee maanden gewerkt of op school gezeten, en aan de andere kant duurt het nog even voor het Sinterklaas en Kerst is. Aan de andere kant is het ook iets dat je kan beleven. Wat je ziet is dat we naar een belevingseconomie gaan. 

Niet meer het bezit van het materiële is het belangrijkst, maar mensen willen ergens bij zijn. Ze willen het zelf beleven en ergens aan deelnemen. Blijkbaar is goede timing en een beetje beleving voldoende voor een succesvol feest. De kwaliteit is in principe ook ondergeschikt, het eredivisievoetbal is ondermaats, maar de stadions zitten vol. Halloween is gewoon een leuk feest dat je samen kunt beleven en wat je ook kan delen op sociale media.

De hype is komen overwaaien uit de Verenigde Staten door de televisieprogramma’s die vooral jongeren kijken. En inderdaad, je kunt in deze tijd van het jaar haast geen sitcom, tekenfilm of dramaserie aanzetten zonder dat je een thema-uitzending over Halloween krijgt voorgeschoteld. Veel jongeren zijn opgegroeid met Amerikaanse series, op die manier zijn ze er al mee in aanraking gekomen. Langzaam zie je dat die traditie zich ook naar Nederland verplaatst. In Nederland vieren we in principe Sinterklaas, Kerst en een beetje Sint Maarten. Haloween is echt over komen waaien, maar wordt ook in Nederland snel populairder.

De commercie speelt in op de vraag, maar daardoor wordt de vraag ook weer groter. Daarom liepen er op zaterdag 26 oktober heksen rond in het winkelcentrum van Vroomshoop, op initiatief van Ondernemend Vroomshoop. De deelnemende winkelbedrijven hadden allemaal een zogenaamde heksenhuiverkaart op de winkelruit geplakt en als je deze alle 26 had aangekruist op de uitgedeelde kaart maakte je kans op een leuke prijs. De winkeliers hadden kraampjes met aanbiedingen voor hun winkel neergezet, waar de koopjesjagers in grote getale op af kwamen.  

Ondernemend Vroomshoop kijkt terug op een geslaagd feest, waarbij er sprake was van een grote saamhorigheid onder de winkeliers. Internetwinkels zijn weliswaar een grote concurrent, maar er is nog altijd belangstelling genoeg voor de stenen winkel. Een sfeer zoals deze zaterdagmiddag in Vroomshoop, is achter een computer niet op te roepen en deze belevenis trekt, zoals deze zaterdag bleek, nog steeds veel kopers en zorgt voor de juiste sfeer. Dat heeft Ondernemend Vroomshoop heel goed begrepen. 


«   »