VRIEZENVEEN – Met naar schatting honderd ondernemers over de vloer was de bijeenkomst in het Ondernemershuis te Vriezenveen een schot in de roos. Het ging over het belang van eigen kracht bij zowel bedrijven als bij de overheid.
Krimp is eerder een kans dan een gevaar en valt uiteindelijk altijd mee als ondernemers enerzijds en bestuurders en ambtenaren anderzijds elkaar de kop niet gek (laten) maken. Dan kan krimp juist een kracht zijn.
Dat bleek uit de inleidingen van eigenaar Gerben Löwik van het gelijknamige vermaarde meubelconcern en marketingprofessor Gert-Jan Hospers van onder meer de Universiteit Twente. Het gaat volgens hen om verbondenheid met elkaar en de eigen gemeente/regio. Branding en marketing waren woorden die regelmatig voorbij kwamen deze avond.
Er is vraag naar werknemers in de maakindustrie die het Calimero-denken afschaffen. Je eigen kop volgen en samenwerken, dat moet het parool zijn voor Twenteranders. Onbekende kampioenen zijn volgens Hospers ondernemingen die bij het grote publiek vaak onbekend zijn.
In de bijeenkomst nam wethouder Harmsen het derde Ondernemersmagazine Twenterand in ontvangst. En verder vertelde para-olympisch sporter/biker Jennette Jansen uit Westerhaar dat ze volgend jaar in Tokio voor goud gaat. Het waren woorden in de geest van de avond, waarin het ging om eigen kracht en volle overtuiging.