ALMA wil tempo achter de elektrificatie van de spoorlijn Mariƫnberg-Almelo

VROOMSHOOP/VRIEZENVEEN – De elektrificatie van de spoorlijn Almelo-Mariënberg blijft de topprioriteit van de reizigersvereniging ALMA. Dit bleek van de week in de jaarvergadering te Vroomshoop.

Daarenboven pleit de vereniging voor een verruiming van de openingstijden van de wachtruimte in Hardenberg, heropening van station Bergentheim en het doortrekken van de lijn Zwolle-Emmen naar Groningen en behoeve van een toekomstige intercity Twente-Groningen.

Vorig jaar riep de ChristenUnie in de Provinciale Staten van Overijssel op vóór 1 januari 2019 met een plan van aanpak en een investeringsvoorstel te komen om de lijn te elektrificeren voordat het contract met Arriva in 2026 afgelopen zou zijn. Een motie daartoe werd met 45 stemmen voor en nul tegen aangenomen, maar de ‘eigen’ gedeputeerde Boerman wil nog zeven jaar wachten, want dan loopt de concessie af en moeten de treinen worden vervangen, wat een goed moment zou zijn om van diesel over te stappen op elektriciteit, waar de fractie zich vervolgens bij neerlegde.

Dat vindt de reizigersvereniging teleurstellend, want met alleen mooie woorden in verkiezingstijd komt er weinig op de klos. Er moet nog jaren genoegen worden genomen met ‘een vieze en onbetrouwbare lijn’ waar ALMA zich tegen teweer zal blijven stellen. Daartoe is de vereniging in 1997 opgericht, namelijk een kwaliteitsverbinding tussen Almelo en Mariënberg.


«   »